VVD Internationaal

VVD Internationaal is verantwoordelijk voor de internationale contacten en samenwerking van de VVD. De belangrijkste doelstelling is het realiseren, onderhouden en versterken van de relaties met zusterpartijen over de hele wereld en het participeren in de overkoepelende internationale liberale organisaties. Een van de speerpunten daarbij is bijdragen aan de capaciteitenopbouw van liberale partijen in Oost-Europa, de Balkan en het Midden Oosten en Noord-Afrika. Dit laatste wordt mede gerealiseerd door het MATRA Politieke Partijen Programma van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

ALDE

In het Europees Parlement maakt de VVD-delegatie deel uit van de liberale ALDE fractie. De ALDE is de vierde fractie in het Europees Parlement en bestaat uit 68 leden uit 20 Europese lidstaten. De ALDE fractie zet zich onder andere in voor vrijheid, mensenrechten ,vrijhandel, de interne markt, een competitief Europa en banen.