Veiligheid en bestuur.

Wie spreekt met bewoners, boa’s of politie, hoort de verhalen over straatraces, inbraak, drugsproductie, drugsdumpingen, illegale handel en afpersing. Voor de VVD is veiligheid een groot goed en daarin ligt een belangrijke taak voor alle bestuurslagen, dus ook voor de provincie. Brabant houdt daarom een gedeputeerde met de portefeuille veiligheid die krachtig aan de gang blijft met de coördinatie van belangrijke thema’s, zoals een veilig buitengebied, een weerbare en integere overheid en weerbare inwoners.

Veilig buitengebied

De veiligheid van de Brabanders is een groot goed voor de VVD. Helaas zien we nog steeds veel problemen in het buitengebied. Deze, vaak drugsgerelateerde, criminaliteit ontwricht de samenleving en vormt een gevaar voor veel Brabanders. Of het nu gaat om wildcrossen, stroperij of om drugsdumpingen in het bos waardoor ons drinkwater wordt vervuild. De VVD wil deze criminaliteit hard blijven aanpakken.

Onze groene boa’s van Samen Sterk In Brabant hebben wat de VVD betreft de taak om criminele activiteiten in het buitengebied op te sporen en adequaat aan te pakken. Hiervoor mogen zij niet afhankelijk zijn van de politie en moeten zij de juiste bevoegdheden en uitrusting krijgen. Daarnaast moet daar waar nodig gebruik kunnen worden gemaakt van moderne technische hulpmiddelen zoals drones en cameratoezicht.

De Task Force Brabant Zeeland moet wat de VVD betreft stevig doorgaan. De provincie heeft hierin een voortrekkersrol vervuld en moet dat vooral blijven doen. Met het extra geld vanuit het Rijk moet voornamelijk worden ingezet om de regionale aanpak te versterken door samenwerking te intensiveren en informatie beter te delen.

Zwerfafval en drugsdumpingen zijn levensgevaarlijk voor mens, dier en natuur en het opruimen kost de Brabantse belastingbetaler vele miljoenen euro’s per jaar. De VVD blijft bij de Rijksoverheid aandringen om de kosten voor het opruimen van afval en (drugs)dumpingen te betalen uit het zogeheten ‘Afpak-fonds’, waar afgepakt geld van criminelen in terugvloeit, zodat Brabanders niet meer hoeven op te draaien voor deze kosten.

Integer bestuur
Inwoners moeten kunnen rekenen op een veilige samenleving met een betrouwbare overheid en integere
bestuurders. Dit is een taak van de Rijksoverheid en de gemeenten en de provincie stimuleert en ondersteunt
gemeenten waar mogelijk in de aanpak van ondermijning.  De vervaging tussen onder- en bovenwereld brengt ook risico’s in het openbaar bestuur met zich mee. De VVD wil dat de provincie blijft inzetten op de interne weerbaarheid en de weerbaarheid van gemeenten. De in 2022 ontwikkelde Brabantse norm is hierbij uitgangspunt en de provincie zet zich vol in om aan deze norm te voldoen. Criminelen mogen wat de VVD betreft nooit invloed hebben op of infiltreren in het lokale en provinciale bestuur.

Samenwerking
De VVD heeft vertrouwen in slagvaardige en betrokken gemeenten. Zij weten wat goed wat is voor de inwoners en wat te doen in de buurt of wijk. We werken intensief samen met andere overheden in Brabant, als het gaat om data delen en serviceverlening naar onze burgers (eOverheid). Hoewel de  provincie zich niet moet bemoeien met onderwerpen waar gemeenten veel effectiever kunnen handelen, moet ze juist wel gericht haar rol pakken waar ze van toegevoegde waarde kan zijn: inzetten op samenwerking tussen regio’s, bestuurslagen
en medeoverheden, kennis en ervaringen uitwisselen, actieve participatie met relevante organisaties en grote bedrijven. De provincie toont zich een sterke bondgenoot van gemeenten die knokken tegen bijvoorbeeld criminele vrijplaatsen als campings of jachthavens. De provincie kan bijdragen met kennis, kunde en mankracht - wat met name voor kleinere gemeenten een goede versterking kan zijn.

Benieuwd naar het hele verkiezingsprogramma? Lees hem hieronder!