Grote verbeteringen in wegennet Brabant op komst

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft het plan van VVD-gedeputeerde Christophe van der Maat voor de verbetering van de bereikbaarheid van Zuidoost-Brabant omarmd. Dat betekent dat de verkeersproblematiek in Brabant eindelijk aangepakt wordt.

De 271 miljoen euro die bedoeld was voor de bereikbaarheid van Zuidoost-Brabant blijft hiermee al grotendeels in Brabant. Om dit te realiseren moest Van der Maat met een breed gedragen plan komen. Suzanne Otters, woordvoerder Wegen: “De minister wilde een pakket dat door heel bestuurlijk Brabant gedragen werd. Het is knap dat de gedeputeerde dat in amper drie maanden voor elkaar heeft gekregen.”

Asfalt en smart mobility

Het besluit van de minister betekent dat Brabant in totaal 92 kilometer nieuw asfalt krijgt om de fileproblemen tegen te gaan. Otters: “De A58 gaat tussen St-Annabosch en Galder en Eindhoven en Tilburg van 2x2 naar 2x3 rijbanen. Daarnaast is het traject gestart om de A67 tussen Leenderheide en Asten te verbreden naar 2x3 banen. Ook de N279 wordt aangepakt. Door middel van ongelijkvloerse kruisingen wordt die weg robuuster gemaakt, wat zorgt voor betere doorstromingen.” Naast het nieuwe asfalt zet Brabant ook stevig in op smart mobility. “De Brabantcorridor (A58/A67) wordt onderdeel van de slimste snelweg van Europa, die loopt van Rotterdam tot Wenen. Deze weg wordt klaargemaakt voor de nieuwste technologische hulpmiddelen om verkeersproblemen tegen te gaan. Ook op het gebied van mobiliteit loopt Brabant dus voorop met innovaties.”