Van der Maat presenteert plan voor beter bereikbaar Brabant

VVD-gedeputeerde Christophe van der Maat (Mobiliteit en Samenwerking) presenteerde maandag het plan dat hij met 140 anderen schreef voor de verbetering van de bereikbaarheid van Brabant. Hij biedt het plan donderdag aan bij minister Schultz van Infrastructuur en Milieu.

Het plan moet ertoe leiden dat 271 miljoen euro Rijksgeld voor Brabant behouden blijft. Daarvoor moest er een plan komen waar heel bestuurlijk Brabant achter staat. Zaterdag zei Van der Maat bij het programma Alles Mag van Omroep Brabant dat hij denkt dat Schultz het plan niet kan weigeren.

A67, N279 & A58

Van der Maat werkte twee maanden samen met betrokken overheden, kennisinstellingen, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties aan een Brabant-breed plan. Hierin staat onder meer dat de A67 van Geldrop tot Asten driebaans moet worden. De N279 van Veghel naar Helmond moet robuuster gemaakt worden door middel van ongelijkvloerse kruisingen die later verbreed kunnen worden. Ook de A58 moet op de schop. Tussen Tilburg en Eindhoven moet de weg worden verbreed naar twee keer drie rijbanen.

Smart mobility

Van der Maat wil tussen Tilburg en Breda een innovatiestrook realiseren. Dit geeft de mogelijkheid een extra rijstrook aan de binnenkant van de weg te realiseren. Daarnaast wordt er zeer stevig ingezet op smart mobility, het gebruik van slimme technieken om de doorstroom van verkeer te bevorderen. Maandagavond lichtte hij zijn plan toe in het programma Onder Ons van Omroep Brabant.

Hieronder is de uitzending terug te zien.