Brabant steunt landelijke opdracht tijdelijke noodopvang

De VVD-fractie in Provinciale Staten heeft vrijdag een motie mee ingediend die Gedeputeerde Staten (GS) in staat stellen de opdracht vanuit het Rijk voor de opvang van 2000 tot 2500 vluchtelingen uit te voeren.

In een speciaal ingelast interpellatiedebat zegde gedeputeerde Van Merrienboer toe dat GS zich aan de wettelijke kerntaken van de Provincie houdt. Fractievoorzitter Martijn van Gruijthuijsen: “Dat is voor de VVD belangrijk. De Provincie gaat niet over zaken als inburgerings- en taalcursussen. De gedeputeerde heeft expliciet bevestigd hier ook geen werk van te maken.”

Pragmatische aanpak
Vanuit het Rijk is de opdracht gekomen om mee te werken aan noodopvang  voor ruim tweeduizend vluchtelingen. Van Gruijthuijsen: “Wij lopen niet weg voor de verantwoordelijkheid en steunen het beleid van staatssecretaris Klaas Dijkhoff. Dat is gericht op sobere maar fatsoenlijke noodopvang voor oorlogsvluchtelingen, snellere procedures en lokaal draagvlak bij opvanglocaties. Wij staan hier heel pragmatisch in: de instroom van vluchtelingen moet zoveel mogelijk worden beperkt. Daar wordt in Den Haag hard aan gewerkt. Wie hier komt, moeten we tijdelijk opvangen.”

Informatievoorziening
Daarnaast roept de ingediende motie GS op om te zorgen voor goede voorlichting aan inwoners. Van Gruijthuijsen: “Inwoners mogen niet overvallen worden met tijdelijke huisvesting van vluchtelingen. Goede informatievoorziening is van groot belang voor het draagvlak.”

Eerder deze week was staatssecretaris Dijkhoff te gast bij Pauw, waar hij toelichting gaf op zijn vluchtelingenbeleid. Het fragment is hieronder terug te kijken.