Extra maatregel Natuurbeschermingswet biedt ruimte aan toekomstige innovaties

De VVD-fractie in Provinciale Staten staat achter de extra maatregel die het college van Gedeputeerde Staten heeft ingevoerd met betrekking tot de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). De extra maatregel moet ondernemers juist tegemoet komen.

Woordvoerder Wilma Dirken: “Als VVD zijn wij normaal gesproken geen voorstander van lokale koppen op landelijke regelgeving. Tenzij daar heel goede redenen voor zijn.”

Beste plannen

De beleidsregel die nu is ingesteld voor het college van Gedeputeerde Staten moet volgens de VVD dan ook positieve gevolgen hebben voor innovatieve ondernemers. Hierbij worden de landbouwsector en het mkb als gelijken beschouwd. Was dit niet gebeurd, dan had de landbouw alle beschikbare ruimte opgeslokt en was de rest van ondernemend Brabant buitenspel gezet. “De weinige ontwikkelruimte die er in Brabant is, wordt nu gedurende langere tijd beschikbaar gesteld aan innovatieve ondernemers. Niet de snelste, maar de beste plannen krijgen zo de ruimte”, concludeerde Dirken vrijdag in Provinciale Staten namens de VVD-fractie.

Evaluatie
Bovendien kunnen ondernemers met innovatieve plannen onder een uitzonderingsclausule vallen, waardoor zij niet binnen de beschikbare 16 procent ruimte per jaar vallen. Dirken: “Om dit te waarborgen wil de VVD dat de beleidsregel in het voorjaar van 2016 geëvalueerd wordt. Mocht het tot enige belemmering van de economische sector leiden, moet de regel worden bijgesteld.”