Werkbezoek Kamerleden aan Brabant om Taskforce

© Van Gruijthuijsen (midden) ...

VVD Tweede Kamerleden Ockje Tellegen en Ard van der Steur waren vrijdag op uitnodiging van de Provinciale Statenfractie op werkbezoek in Brabant. Doel was om de ervaringen die de Taskforce Brabant Zeeland op ‘de werkvloer’ heeft te horen en dit mee te nemen in latere besluitvorming.

Bij het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) in Oosterhout kwamen verschillende deskundigen aan het woord over hun werk. Programmadirecteur Caspar Hermans van de Taskforce Brabant Zeeland gaf een presentatie van hoe de grote criminele industrie in Brabant wordt verstoord. De integrale aanpak van de afgelopen jaren in Brabant en Zeeland werkt steeds beter. De intensievere samenwerking tussen gemeenten, Openbaar Ministerie, Politie/Nationale Recherche, Belastingdienst en de Koninklijke Marechaussee werpt zijn vruchten af.

Twee rechercheurs van de recherche-eenheid Zeeland-West Brabant vertelden vervolgens over hun dagelijks werk, waarbij de focus ligt op de bestrijding van de productie, handel en het gebruik van synthetische drugs. Dit was de inleiding voor een discussie over wat nodig is om ondermijning aan te pakken. Aan de hand van een casus schetste Rene Nuijten, integraal programmaleider van de Taskforce Brabant Zeeland, onder meer hoe belangrijk het is dat criminelen zichtbaar voor de omgeving waarin ze opereren in hun vermogen worden geraakt, bijvoorbeeld door in beslagname van vastgoed en dure auto’s.

Vicefractievoorzitter Martijn van Gruijthuijsen overhandigde tijdens het werkbezoek het position paper ‘Een duurzame motor tegen ondermijning’ aan Tellegen en Van der Steur. In dit paper wordt gepleit voor een integraal ondermijningsfonds. Met zo’n fonds kan geld dat wordt weggetrokken uit criminaliteit worden gebruikt voor de bestrijding ervan. Van der Steur gaf aan dat hij het paper uitgebreid zou gaan bestuderen, maar dat de VVD er sowieso landelijk veel aan is gelegen om meer capaciteit te verkrijgen voor de bestrijding van drugscriminaliteit in Brabant.

Aansluitend wisselde men in kleine kring nog van gedachten met lokale VVD’ers over diverse thema’s rondom drugscriminaliteit in Brabant.