Coalitieakkoord VVD, GroenLInks, PvdA, SP, D66 en Lokaal Brabant

De VVD is trots om te melden dat er een coalitieakkoord gesloten is met GroenLinks, PvdA, SP, D66 en Lokaal Brabant. Morgen, vrijdag 1 september, wordt het akkoord gepresenteerd aan Provinciale Staten, publiek en pers. Op dat moment wordt de inhoud van het akkoord bekend en zullen we op de website van de VVD Brabant en onze social media kanalen hierover communiceren. Een week later wordt het akkoord in Provinciale Staten besproken en worden de gedeputeerden benoemd.

Nadat de vorige onderhandelingen in het zicht van de finish gestrand waren, heeft de VVD, samen met GroenLinks en PvdA, het initiatief genomen om tot een nieuw bestuur te komen voor Brabant. Onder leiding van oud-gedeputeerden Bert Pauli en Erik van Merriënboer zijn we voortvarend aan de slag gegaan. Voor de VVD is altijd het belangrijkste geweest dat er een stabiel bestuur komt en dat Brabant snel weer “open” kan, zodat er weer vergunningen verleend gaan worden om te kunnen bouwen, rijden en werken. Met dit akkoord kunnen we hiermee aan de slag.

Deze nieuwe coalitie betekent ook dat de fractie van de VVD twee gedeputeerden mag voordragen. Wij zijn trots en verheugd dat we met Martijn van Gruijthuijsen en Wilma Dirken wederom twee top kandidaten mogen voordragen. Wilma is nieuw als gedeputeerde. Ze heeft veel ervaring in Provinciale Staten en enorme expertise opgebouwd op de portefeuille waarvoor zij verantwoordelijk gaat zijn in het college, namelijk stikstof, ruimte, wonen en veiligheid. Martijn zorgt voor continuïteit en ervaring in het college en is een gedreven bestuurder die zijn portefeuille financiën, economie en talentontwikkeling door blijft ontwikkelen.

De 9 koppige VVD fractie in Provinciale Staten heeft Roel Gremmen benoemd als fractievoorzitter. Na benoeming van de gedeputeerden wordt de fractie versterkt met Joachim Jansen en Carola Meuwissen.