VVD Brabant wil maatregelen tegen de verspreiding van levensgevaarlijke Legionellabacterie

Naar aanleiding van dit Brabants Dagblad artikel van 22 november 2019 roept VVD Brabant het College op om direct met maatregelen te komen tegen de verspreiding van de Legionellabacterie. Bij 4 van 20 onderzochte Brabantse waterzuiveringsinstallaties werd de levensgevaarlijke Legionellabacterie aangetroffen.

"Voor de VVD is zowel de gezondheid van onze Brabanders als de waterveiligheid van cruciaal belang. Wij zijn daarom geschrokken van de gepresenteerde feiten. Met name omdat op één afvalwaterzuiveringsinstallatie de juiste maatregelen nog niet zijn getroffen. Verspreiding van de levensgevaarlijke legionellabacterie is dus nog steeds mogelijk."

VVD Brabant wil opheldering over de mogelijke aanwezigheid van deze en andere gevaarlijke bacteriën en vraagt garanties voor het voorkomen van de verspreiding hiervan. Ook zijn adequate maatregelen nodig bij getroffen waterzuiveringsinstallaties om de bacterie te verwijderen en om verspreiding in de toekomst te voorkomen.

De gestelde vragen zijn onder dit bericht als bijlage toegevoegd.