Provincie moet na de verkiezingen ‘Brabantstad-deals nieuwe stijl’ sluiten!

De campagne is duidelijk begonnen. Er staat al maanden in ons verkiezingsprogramma een idee hoe we op hoger tempo met meer steden aan Brabant willen werken en nu twee weken voor de verkiezingen staan provinciale partijen als het CDA, D66 en de PvdA op om negatief aan de zijlijn te roepen: “De VVD wil Helmond uit de B5”. Wat een onzin. Duidelijk is wel dat er iets te kiezen is 20 maart, mouwen opstropen en investeren in Brabant, of aan de zijlijn commentaar leveren, remmen in vaste dienst en zelf niets toevoegen. Stilstaan is volgens ons geen optie.

Tot zo ver de campagne antwoorden, hierbij ons échte verhaal over het belang van samen investeren in de stedelijke opgaven van Brabant.

De Brabantse VVD is van mening dat de komende jaren belangrijke economische steden als Oss, Rosendaal, Veghel, Bergen op Zoom, Uden, Veldhoven, Oosterhout, Waalwijk (en ongetwijfeld vergeet ik er nu een paar) beter betrokken moeten worden bij de Brabantstad-samenwerking. Deze steden moeten samen met de zogenaamde B5 en de provincie op hoog tempo deals sluiten om het stedelijk gebied van Brabant mooi en sterk te houden.

Als Brabant in de Champions League van Europese top regio's wil blijven staan (en dat wil de Brabantse VVD) dan moeten we een versnelling hoger gaan schakelen. De wereld om ons heen verandert immers ook snel. Samen moeten we stevig aan de slag om: onze economie (ook in een tijdperk van digitalisering) bij de top te houden; Brabanders een woning naar keuze te bieden; de bereikbaarheid te verbeteren; duurzame energie op te wekken en onze provincie veilig te houden.

Dat kan, als we samen de mouwen opstropen! Dat is geen nieuws, de Brabantse VVD heeft dat de afgelopen jaren vaker gezegd en dat staat nu ook in de stedelijke agenda Brabantstad die onlangs is vastgesteld door de B5 en de provincie. Niet de besturen van gemeenten en provincie staan centraal, maar de stedelijk netwerken met hun eigen economische dynamiek moet bepalend zijn voor hoe de overheid zich daaromheen organiseert!

De Brabantse VVD wil Brabantstad daarom niet exclusief van de B5 laten zijn, maar van de stedelijke netwerken die economisch van belang zijn voor Brabant. Dat betekent dat meer steden moeten kunnen meedoen en dat we de manier van werken in Brabantstad moeten vernieuwen. Als we dat niet doen, kan de overheid het tempo van de Brabantse belangrijke netwerken niet bijbenen.

Ons idee is dat de vier stedelijke netwerken in Brabant hun grootste stad als eerste vertegenwoordiger van de stedelijke netwerken aanwijzen en daaromheen de andere steden aansluiten. Ons idee is ook dat de provincie meteen in het eerste jaar enkele 'Brabantstad-deals' nieuwe stijl sluit, zodat we samen van Bergen op Zoom tot Uden Brabantstad aantrekkelijk, bereikbaar, concurrerend en veilig houden.