Bestuursakkoord 'Beweging in Brabant' gepresenteerd

De VVD in Brabant heeft een bestuursakkoord gesloten met SP, D66 en PvdA. Dinsdagmiddag werd ‘Beweging in Brabant’ gepresenteerd door de vertegenwoordigers van de liberaal-sociale coalitie. De VVD levert met Bert Pauli en Christophe van der Maat twee gedeputeerden.

Pauli krijgt de portefeuille Economische Zaken en Internationalisering, Van der Maat wordt verantwoordelijk voor Mobiliteit en Samenwerking. Onder Samenwerking valt onder meer regionale samenwerking, organisatieontwikkeling en kennis & onderzoek.

Afscheid Yves de Boer
Het aantreden van Van der Maat betekent dat Yves de Boer terugtreedt als gedeputeerde namens de VVD. Bij het selectieproces van de gedeputeerden was toekomstbestendigheid en vernieuwing voor de fractie belangrijke criteria. Fractievoorzitter Martijn van Gruijthuijsen: “Yves de Boer heeft in de afgelopen jaren een grote bijdrage geleverd aan het liberaler maken van Brabant. Hij heeft veel betekend op het gebied van Ruimtelijke Ontwikkeling en de verduurzaming van de landbouwsector. Daar zijn we hem als VVD-fractie zeer dankbaar voor.”

Vernieuwing
De VVD wil met deze nieuwe coalitie vernieuwen en bovendien de continuïteit van de VVD in het provinciebestuur waarborgen. Die aspecten hebben uiteindelijk de doorslag gegeven om te kiezen voor Christophe van der Maat als nieuwe gedeputeerde namens de VVD.

Coalitievorming
Na de verkiezingen van 18 maart werden eerst coalities van VVD-CDA-SP en later VVD-CDA-D66-PvdA onderzocht. Tijdens het proces bleek dat er bij SP, D66 en PvdA geen draagvlak was voor samenwerking met het CDA. Vanuit D66 en PvdA kwam het verzoek een coalitie te onderzoeken van VVD-SP-D66-PvdA. Van Gruijthuijsen: “Dit was voor ons een lastige situatie. We hebben daarop als VVD een zeer stevig eisenpakket op tafel gelegd, dat de basis moest vormen voor het coalitieakkoord. De drie andere partijen stemden hiermee in.”

Opcenten bevroren – meer geld voor economie
Dit heeft ertoe geleid dat het nieuwe bestuursakkoord is doorspekt met het VVD-verkiezingsprogramma ‘De Kracht van Brabant’. Van Gruijthuijsen: “Zo worden de provinciale opcenten bevroren. Dit betekent dat deze provinciale belasting zelfs niet stijgt met de inflatiecorrectie. Daarnaast komt er fors meer geld voor de structuurversterking van de Brabantse economie.”

Landbouw
De landbouwsector wordt voortaan behandeld als een reguliere economische sector. Van Gruijthuijsen: “Agrarische bedrijven krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen als ze voldoen aan de voorwaarden duurzaamheid, gezondheid, diervriendelijkheid (op basis van landelijke richtlijnen) en maatschappelijke acceptatie. Er wordt niet gekeken naar aantallen dieren, maar naar uitstoot en overlast. Voor de VVD een zeer belangrijk punt.”

Bereikbaarheid Zuidoost-Brabant
Ook wordt er fors geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Zuidoost-Brabant. Van Gruijthuijsen:
“Voor het oorspronkelijke plan van de ‘kleine Ruit’ bestaat geen meerderheid meer in Provinciale Staten. Daarom wordt nu een flink aantal andere maatregelen genomen. De focus ligt hierbij op de A58, de A67 en de doorstroom van de N279. Deze N-weg wordt volledig gerealiseerd en de knelpunten in de regio Zuidoost-Brabant worden met voorrang aangepakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het sluipverkeer in en rondom Nuenen. Met deze maatregelen helpen we het Brabantse bedrijfsleven en de inwoners verder.”

Vertrouwen
Van Gruijthuijsen spreekt namens de VVD-fractie een groot vertrouwen uit in de nieuwe liberaal-sociale coalitie. “Het akkoord staat bol van vernieuwing en andere voor de VVD belangrijke punten. We hebben in dit akkoord heel veel punten uit ons verkiezingsprogramma gerealiseerd. Dat is niet alleen goed voor de VVD, maar voor heel Brabant.”

Lees hier het hele bestuursakkoord.