Bereikbaarheid.

Het is druk in Brabant. dat zien we iedere dag op onze wegen: ondanks dat steeds meer Brabanders thuiswerken, zijn de files in Brabant terug. De komende jaren zal Brabant verder groeien en op sommige plaatsen steeds meer lijken op een metropoolregio. Om ook in de toekomst naar onze woon-, werk- of recreatieplek te kunnen komen, moeten we nu investeren in een toekomstbestendig verkeerssysteem. Waarbij we niet alleen kijken naar de files van vandaag, maar vooral ook vooruitkijken naar de toekomst. Waarbij we slim gebruik maken van verschillende vormen van vervoer. En waarbij we de slimme technologieën die we in Brabant ontwikkelen ook toepassen. Dit doen we al jaren – kijk naar de hypermoderne N69 die vorig jaar is geopend – en de komende periode gaan we hiermee door.

Snel en veilig door Brabant 

Wat de VVD betreft moeten Brabanders snel en veilig door Brabant kunnen. We doen daarom allereerst wat nodig is om alle provinciale wegen in Brabant op een hoog kwaliteitsniveau te houden, met een goed wegdek en veilige kruispunten, rotondes en fietspaden. 

We hebben de afgelopen jaren fors in ons wegennet geïnvesteerd, maar we zijn er nog niet. Waar het écht nodig is leggen we nieuw wegdek aan. Bijzondere aandacht heeft bijvoorbeeld de N279, een belangrijke verbinding in oost- Brabant. Maar ook de N629 die Tilburg met de A27 bij Oosterhout verbindt. 

We zoeken naar oplossingen om die weg zo snel 

mogelijk aan te pakken. Maar we zetten ook bij het Rijk in op on ze belangrijke Brabantse snelwegen, zoals de A58, de A2, A27, A50 en de A67. En we initiëren en ondersteunen regionale en lokale projecten, zoals snelfietspaden tussen Brabantse dorpen en steden. 

Door langlopende procedures en hoge grondstofprijzen is het wel steeds moeilijker om te investeren in goede wegen. We stellen hiervoor dan ook meer middelen beschikbaar. Maar ook met meer middelen moeten we scherpe keuzes maken. Met gebruik van data kiezen we daarom voor die plaatsen in Brabant waar een aanpak het hardste nodig is.  

Een slimme toekomst

Het verkeer verandert. Elektrische auto's zien we al volop op de weg, in de toekomst zullen we ook zelfrijdende auto's zien. 

Daar moeten we ons wegennet klaar voor maken. Bijvoorbeeld door het faciliteren van voldoende laadpalen en door in te zetten op innovatie op onze wegen. Technologie die al klaar is voor gebruik, zoals slimme verkeerslichten, passen we zoveel mogelijk toe. Waar mogelijk zetten we onze wegen ook in als proeftuin voor bedrijven om nieuwe technologieën te testen. Hierover hebben we bijvoorbeeld op de A58 al afspraken gemaakt met het Rijk. 

Verkeersveiligheid 

Jaarlijks kent Brabant rond de 100 verkeersslachtoffers. Dat zijn er 100 te veel. 90% van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag. De provincie zet in op gedrag, infrastructuur en handhaving. Op handhaving is wat de VVD betreft nog heel wat te halen. Daarom wil de VVD meer mobiele flitspalen en trajectcontroles, zodat asociaal rijgedrag vaker en harder wordt aangepakt. 

In sommige kernen leidt landbouwverkeer specifiek tot onveilige situaties voor inwoners én voor chauffeurs. Samen met gemeenten kijken we op die plekken of landbouwverkeer op de provinciale weg kan. 

Openbaar vervoer 

Veel Brabanders kiezen voor het openbaar vervoer. Dat is 

mooi, want het is niet alleen een duurzaam alternatief, het zorgt er ook voor dat de filedruk verlaagt. Maar het OV is wel aan verandering toe. Het openbaar vervoer heeft tijdens de COVID-periode flinke klappen gekregen en wat de VVD betreft helpen we om hier weer bovenop te komen. Samen zetten we in op een slimme toekomst waarin het openbaar vervoer aansluit bij de vraag van de Brabander. Voorop staat dat het ook met het openbaar vervoer mogelijk moet zijn om snel en veilig door Brabant te komen. We zorgen voor goede en betrouwbare bus- en treinverbindingen op lijnen waar dagelijks veel gereisd wordt. Zoals tussen de Brabantse steden, waar we inzetten op spoorboekloos reizen. Maar ook bijvoorbeeld tussen Breda en Utrecht zorgen wij voor een betere OV-verbinding.

Op plaatsen waar de vraag naar bus- en treinverbindingen minder groot is, kunnen deelauto’s, fietsen en andere vormen van vervoer een alternatief zijn voor lege buurtbussen. We gaan door met onze inzet op gedeelde mobiliteit en openen de komende periode bijvoorbeeld op verschillende plaatsen ‘mobiliteitshubs’, waar deze verschillende OV- en deelconcepten bij elkaar komen. Samen met gemeenten bouwen we zo verder aan het mobiliteitssysteem van de toekomst. 

Brabant als internationaal knooppunt 

Brabanders kijken graag over grenzen heen. En andersom komen mensen van over de hele wereld naar Brabant om te recreëren en zaken te doen. Dat, samen met onze geografische positie midden in de Benelux en in de Eurodelta, maakt Brabant een internationaal knooppunt. Eindhoven Airport is een belangrijke schakel in dit internationale knooppunt. De VVD is trots op onze Brabantse luchthaven, die zich verantwoord door ontwikkelt richting de toekomst. Hierover heeft Eindhoven Airport ook afspraken gemaakt met de omgeving. Wij steunen deze ontwikkeling. Maar Eindhoven Airport mag geen afvoerputje zijn voor de vluchten die Schiphol niet (meer) aankan. Wij zetten daarom in op een luchthaven met internationale bestemmingen die aansluiten bij de Brabantse economie. Ook ontwikkelingen die hierop aansluiten bij andere regionale luchthavens, zoals Kempen Airport, ondersteunen wij. 


Benieuwd naar het hele verkiezingsprogramma? Lees hem hieronder!