Van betere doorstroming naar verkeerslichtenvrij!
Belangrijke quick wins op korte termijn
Het Hooipolder-PlusPlan garandeert in ieder geval stap 1: een snelle aanpak van de dagelijkse files en onveilige verkeerssituatie door de verkeerslichten bij Hooipolder. De VVD steunt het Statenvoorstel voor het Hooipolder-PlusPlan dan ook van harte. Hierdoor bouwen we vanaf 2019 aan een betere verkeersdoorstroming en wordt sluipverkeer in de omliggende gemeentes weggenomen.
Máár, de verkeerslichten verdwijnen in dit plan dus niet! Dat is wel wat VVD Brabant wil bewerkstelligen.
Sobere en doelmatige verbetering om Hooipolder verkeerslichtenvrij te maken is haalbaar
Recente bevindingen en nieuwe feiten laten ook duidelijk zien dat een verkeerslichtendvrij Hooipolder zonder enige twijfel haalbaar is. Óók financieel. Volgens de minister kost dit meer dan 200 miljoen, omdat hiervoor een deel van de A27 Hooipolder-Breda verlegd zou moeten worden. Het Rijk heeft de ombouw van Hooipolder dus gekoppeld aan de verlegging van dit deel van de A27. Die koppeling blijkt onterecht, want die verlegging is van de baan. Het is dus mogelijk om Hooipolder sober en doelmatig te verbeteren, zonder de A27 te verleggen. In dat geval is een volledig verkeerslichtenvrij Hooipolder voor een aanzienlijk lager bedrag te realiseren.
De urgentie vertalen naar een concrete financiële toezegging
Nu helder is dat Hooipolder voor een substantieel lager bedrag verkeerslichtenvrij kan worden, is het belangrijk om door te pakken. Dat betekent wat VVD Brabant betreft het exact reserveren van een bedrag in concrete plannen. Hiervoor dient VVD Brabant, mede namens D66, PvdA en SP een motie in met het verzoek aan Gedeputeerde Staten om:
- om een nieuwe berekening van de meerkosten bovenop het Hooipolder-Plusplan te laten maken, waarbij de A27 niet wordt verlegd naar een nieuw tracé
- bij het nieuwe kabinet met deze nieuwe berekening in gesprek te gaan en te pleiten voor het verkeerslichtenvrij maken van knooppunt Hooipolder.
Alle argumenten pleiten voor realisatie verkeerslichtenvrij Hooipolder
Los van bovenstaande, pleiten nog meer argumenten voor realisatie van een verkeerslichtenvrij Hooipolder. De A59 staat inmiddels namelijk op plek 41 in de file top 50. Dit samen met de substantieel lagere kosten maakt wat VVD Brabant betreft de weg naar een verkeerslichtenvrij Hooipolder volledig vrij.
De motie werd omarmd door PS en GS en daarmee aangenomen. U vindt de motie in de bijlage.
Gehanteerde bronnen
- Verslag van het Notaoverleg van de Commissie Infrastructuur en Milieu, d.d. 23 nov. 2015, t MIRT overzicht 2016, zie blz 44 en 89.
- BNDeStem, 18 november 2011, Knooppunt Hooipolder wordt niet meegenomen in aanpak snelweg A27
- Beschrijving van het bestaande viaduct bij Hooipolder A27 over de A59. Het viaduct van de A27 is breder dan de snelweg zelf en biedt ruimte aan extra rijstroken of rangeerbanen voor een eventueel klaverblad.
- In het laatste MIRT staat de A59 in de Filetop50 die de Minister hanteert voor prioriteitstelling. De A59 staat op plek 41 in de Filetop50.