Met de huidige werkzaamheden aan de Betuwelijn en de extra
drukte die daardoor ontstaat op de Brabantroute, is veiligheid op het spoor meer
dan ooit een actueel vraagstuk.
Veiligheid op alle fronten waarborgen
"Steeds meer treinen met complexe ladingen rijden door onze Brabantse dorpen en steden. Dan is het uitermate belangrijk dat de veiligheid op alle fronten gewaarborgd is en de overlast tot een minimum wordt beperkt", stelt fractielid Karel Burger Dirven.
Dit voorjaar ontstond er onrust toen bleek dat de hoeveelheid gevaarlijke stoffen die over het spoor kwamen veel groter was dan bekend. "Voor ons aanleiding om bij ProRail en bij het ministerie van Infrastructuur aan te dringen op maatregelen", legt Burger Dirven uit.
Vandaag kwam de bevestiging dat die kritische houding heeft bijgedragen aan een investering van 80 miljoen euro in het Brabantse spoornetwerk. Met dat geld moet het spoor tussen de grote Brabantse steden een stuk veiliger en stiller worden.
Minder treinen met gevaarlijke stoffen en geluidswerende maatregelen
Er zullen fors minder gifwagens over het spoor rijden. Bij Gilze-Rijen komen geluidswerende maatregelen en tussen Best en Boxtel komen raildempers. Daarnaast wordt in Oisterwijk de traditioneel drukke spoorwegovergang aangepakt. Tegelijk zullen er vanaf dit jaar ook minder wagens met gif gaan rijden. In totaal zijn dat er 3.200 minder, verdeeld over alle omleidingsroutes van de Betuweroute. Ook wordt er niet langer chloor via treinen vervoerd. De maatregel zorgt ervoor dat er in Brabant zo'n 1.800 wagens per jaar minder over het spoor denderen.
"Steeds meer treinen met complexe ladingen rijden door onze Brabantse dorpen en steden. Dan is het uitermate belangrijk dat de veiligheid op alle fronten gewaarborgd is en de overlast tot een minimum wordt beperkt", stelt fractielid Karel Burger Dirven.
Dit voorjaar ontstond er onrust toen bleek dat de hoeveelheid gevaarlijke stoffen die over het spoor kwamen veel groter was dan bekend. "Voor ons aanleiding om bij ProRail en bij het ministerie van Infrastructuur aan te dringen op maatregelen", legt Burger Dirven uit.
Vandaag kwam de bevestiging dat die kritische houding heeft bijgedragen aan een investering van 80 miljoen euro in het Brabantse spoornetwerk. Met dat geld moet het spoor tussen de grote Brabantse steden een stuk veiliger en stiller worden.
Minder treinen met gevaarlijke stoffen en geluidswerende maatregelen
Er zullen fors minder gifwagens over het spoor rijden. Bij Gilze-Rijen komen geluidswerende maatregelen en tussen Best en Boxtel komen raildempers. Daarnaast wordt in Oisterwijk de traditioneel drukke spoorwegovergang aangepakt. Tegelijk zullen er vanaf dit jaar ook minder wagens met gif gaan rijden. In totaal zijn dat er 3.200 minder, verdeeld over alle omleidingsroutes van de Betuweroute. Ook wordt er niet langer chloor via treinen vervoerd. De maatregel zorgt ervoor dat er in Brabant zo'n 1.800 wagens per jaar minder over het spoor denderen.
"Een resultaat waar wij als
VVD-fractie bijzonder blij mee zijn", besluit Karel Burger Dirven.