De Brabantse Doeners!

Het gaat geweldig met Brabant. Onze provincie heeft Nederland uit de crisis getrokken. In alle economische lijstjes zijn we koploper. Dit komt doordat de VVD zowel op landelijk als op provinciaal niveau verantwoordelijkheid heeft genomen tijdens de crisis en orde op zaken heeft gesteld, maar met name door de Brabanders zelf. Daarom zetten we een aantal van deze bijzondere mensen in het zonnetje.

Gewoon, omdat ze het verdienen!

Ruben Schneider - Breda

Ruben is een echte doener, een keiharde werker en een supersociale vriend voor zijn vrienden. Als ondernemer heeft hij in korte tijd samen met zijn compagnon een mooi bedrijf gestart dat inmiddels aan 750 mensen werk biedt. Daarnaast is Ruben ook een man die oog heeft voor de zwakkeren in de samenleving. Samen met zijn Lions Club organiseert hij regelmatig activiteiten om geld op te halen voor goede doelen waarbij er speciale aandacht is voor kinderen met bijvoorbeeld een beperking.

Toon Rooijackers – Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Een mensen-mens en ondernemer pur sang. Het bedrijf dat Toon bijna 40 jaar geleden is gestart is gegroeid naar een middelgrote onderneming. Dit familiebedrijf, waar Toon nog steeds adviseur is, is dertien jaar geleden overgegaan naar zijn drie zonen. In de vrije tijd die Toon had tijdens zijn werkzame leven heeft hij tientallen jaren verschillende bestuursfuncties vervuld binnen Nuenense paardenverenigingen. Ongeveer elf jaar geleden heeft Toon met enkele personen de Voedselbank Nuenen opgericht. Binnen deze organisatie is Toon nog steeds een actief bestuurslid. Ook is Toon een aantal jaren bestuurslid geweest van Vrienden van De Akkers (verpleeghuis). Binnen deze Stichting zet Toon zich in voor het werven van fondsen t.b.v. activiteiten en materialen die het welzijn van ouderen bevorderen. Het betreft altijd zaken die niet door de Archipel betaald worden. In de Stichting Doctors for Mozambique is Toon nog steeds actief. Dit is een Stichting die fondsen werft om talentvolle jongeren uit dorpen in Mozambique te laten studeren voor arts. Dit gebeurt onder zeer strikte voorwaarden.

Walther Couweleers – Rijen

Walther zet zich nu als vrijwilliger en coördinator horeca in voor voetbalvereniging vv Rijen. Zijn ervaring als ondernemer met een café en restaurant komen daarbij goed van pas.

José Manders – Gemert

Heel veel mensen hebben hun eerste danslessen gehad in de dansschool van José Manders. Ruim dertig jaar heeft zij de dansschool gerund in Deurne en Gemert. Daarna besloot José als herintreedster het basisonderwijs in te gaan en staat zij voor de klas.

Ans Baks – Maarheeze

Ans is een betrokken inwoner van Maarheeze. Zij zet zich in voor de dorpsraad, maar is ook betrokken bij het burgerinitiatief ‘Samen mee naar de A2’.

Sanneke Vermeulen – Roosendaal

Sanneke is 26 jaar oud en zet zich in voor Roosendaal als gemeenteraadslid. In 2008 won ze in Peking op de Paralympische Spelen brons bij het judo. De eerste judomedaille voor een paralympisch sporter ooit!

André en Els van de Broek - Vught

André en Els zijn een echt ondernemersechtpaar. Zij zijn eigenaar van vergaderlocatie Nieuw Annaland in Vught. De vader van André was al werkzaam als agrariër op dit landgoed.

Mark Graveleyn – Tilburg

Mark is directeur en eigenaar van Prospects@Work. Met dit bedrijf slaat Mark bruggen tussen de arbeidsmarkt en mensen met een arbeidshandicap. Hij doet dit voor inwoners van Tilburg en omliggende dorpen.

Peer Hurkmans – Veghel

Peer is voorzitter van de EHBO-vereniging in Veghel. De EHBO-vereniging zorgt ervoor dat sportevenementen, wandeltochten en andere manifestaties doorgang kunnen vinden door Eerste Hulp Bij Ongevallen aan te bieden. Daarnaast leiden zij ook kinderen en volwassenen op.

Nicky Broos – Kruisland

Nicky is sinds 1993 ondernemer en leidt samen met zijn vrouw de Skidôme in Rucphen en Terneuzen, de Icekart in Rucphen en Indoor Skydive in Roosendaal. Als pionier ooit begonnen, heeft marktleider SnowWorld eerder dit jaar zijn indoor sportbedrijven overgenomen.

Rini Pijnen – Ossendrecht

Rini is werkzaam als zelfstandig ondernemer en runt een fietsenzaak in Ossendrecht. In 1999 verloor hij bij een motorongeluk een been. Dat weerhield hem er niet van om diverse cols te beklimmen met de fiets en daarnaast – met prothese – ook alle toelatingstest van de brandweer te doorstaan, waardoor hij weer – net als voor zijn ongeluk – als brandweerman actief is.

Debby van der Heijden – Berlicum

Ondanks dat Debby op jonge leeftijd een herseninfarct heeft gehad, is ze niet bij de pakken neer gaan zitten. Debby is een ondernemende doener met een positieve drive. Daarom zetten wij Debby in het zonnetje.

Wim van Dalen – Landerd

Wim van Dalen is geen buurtbuschauffeur maar heeft zich, met succes, ingespannen dat anderen nu aan het stuurwiel draaien en de weg weten te vinden tot achter de voordeur van het zorgloket.

Hij heeft zich lange tijd ingezet voor goed toegankelijk openbaar vervoer naar de gezondheidszorg en scholen in de Brabantse dorpen in deze streek. Wim heeft zich jaren ingezet voor het Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost (KCV). De Regiotaxi is een aanvulling op het openbaar vervoer (OV) dat ook specifiek toegankelijk voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Het Regiotaxivervoer in Noordoost-Brabant is mogelijk gemaakt door de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Landerd, Maasdonk, Mill en Sint Hubert, Oss, Sint Anthonis, Sint-Oedenrode, Uden, (Veghel) en de provincie Noord-Brabant.

Bijzonder trots is Wim op de buurtbusverbinding tussen Schaijk, via Reek en Zeeland richting het Ziekenhuis Bernhoven te Uden. Deze is in 2014 opgestart. Hij heeft een flinke bijdrage geleverd om overeenkomsten te sluiten met Arriva en heeft geholpen om de chauffeurs te werven en te behouden. Daarnaast hielp Wim jarenlang gratis en onafhankelijk mensen (oud en jong) die de weg niet weten te vinden naar regelingen en voorzieningen bij de overheid. Als ondersteuner gaf hij advies aan de bekende keukentafel. Als het nodig was bood hij hulp aan mensen die niet thuis zijn in de papierwinkel. Hij helpt graag met alles wat mensen “overvalt” en kijkt “levensbreed” om de kracht van mensen te versterken waardoor ze langer zelfredzaam kunnen blijven.

Seth Blanjaars – Rosmalen

Ondernemend en sociaal betrokken. Seth is actief eigenaar van een drietal bedrijven,
waaronder Administratie & Adviesbureau Dort en Leunzorg in Boxtel en ’s-Hertogenbosch. Ruim 8 jaar adviseert Seth lokale ondernemers uit het MKB, zowel op administratief als bedrijfseconomisch gebied. Sinds kort is hij bestuurlijk actief bij Leunzorg dat zorg aan huis levert. Na jarenlang vooral met cijfers van ondernemers bezig te zijn vindt hij de uitbreiding met een organisatie die midden in de maatschappij staat en iets toevoegt aan het welzijn van kwetsbare doelgroepen een mooie uitdaging.
In zijn vrije tijd is hij een enthousiast tennisser en heeft wekelijks contact als buurtmaatje met een vluchtelinge uit Eritrea. Samen drinken ze koffie, nemen de post door, oefenen de Nederlandse taal en trekken erop uit.

Wim Smits – Sint Anthonis

Wim is een echte duizendpoot. Naast zijn ondernemerschap (hij heeft een uitzendbureau) is hij ook actief als bestuurslid van voetbalvereniging Olympia ’18 in Boxmeer. Aan diezelfde voetbalclub is hij ook verbonden als sponsor net als aan de Wielerronde van Boxmeer. Een gouden doener dus!

Rob - Geertuidenberg

Rob is een echte doener! Hij is gepensioneerd en staat altijd voor anderen klaar. Rob is chauffeur op een Amerikaanse schoolbus. Hij vervoert bijvoorbeeld scholieren naar een gala-avond, families naar een feest of groepen minder bedeelden voor het goede doel. Weinig is hem te gek of te veel. Geniet zolang je leeft, want je leeft zolang je geniet. Hij doet het gewoon, en met plezier!

Mark de Bekker – Baarle-Nassau

Mark de Bekker heeft een groenopleiding gedaan in Wageningen. Is vader van 2 kinderen en werkzaam als zelfstandig journalist. Naast zijn werk maakt hij zich hard voor betaalbaar wonen, de dubbelbestemming, aanpak ondermijning en verantwoord omgaan met belastinggeld. Daarnaast staat hij voor het bevorderen van ondernemerschap en internationaal toerisme.

Rob Smit – Oosterhout

Rob Smit is zelfstandig ondernemer. De VVD-fractie in waterschap Brabantse Delta kan altijd een beroep op hem doen als steun- en toeverlaat. Een echte doener dus!