Werkbezoek Eindhoven Airport en PANalytical

Met als thema het vestigingsklimaat in de Brainport-regio legden wij vrijdag 16 juni een werkbezoek af aan Eindhoven Airport en PANalytical. Daarbij waren niet alleen de economische aspecten onderwerp van gesprek, maar ook het woon- en leefklimaat. Voor de toekomst is voor de regio van groot belang dat zoveel mogelijk expats en jonge talenten zich blijvend willen binden aan Eindhoven en omgeving.

Wij startten ’s ochtends op Eindhoven Airport om in gesprek te gaan met directeur Joost Meijs. Hij nam ons mij in recente en toekomstige ontwikkelingen. Tot 2019 is er ruimte om zes miljoen passagiers per jaar te verwerken. Het vliegveld wil daarna ruimte krijgen om door te groeien. Wij hebben daarbij uitgebreid gesproken over de juiste balans, rekening houdend met milieueffecten en leefbaarheid.

Vervolgens brachten wij een bezoek aan PANalytical. Dit bedrijf komt oorspronkelijk voort uit Philips en de vestiging in Eindhoven is grootste producent van analytische röntgenbuizen ter wereld. Met deze producten kan de samenstelling van materialen nauwkeurig worden vastgesteld en dat is van groot belang in tal van industrieën. Directeur Maarten van Andel gaf daarbij ook een rondleiding door de clean rooms van zijn fabriek en vertelde eveneens over het belang van de samenwerkingsverbanden tussen bedrijven, onderwijs en overheid in de regio.

Tijdens het middagprogramma waren ook onze Belgische collega’s van de OpenVLD Oost-Vlaanderen aanwezig. Zij brachten hun fractieweekend in Brabant door en zijn zeer geïnteresseerd in de kracht van onze provincie. Mede daarom besloten wij het werkbezoek met een tweetal presentaties. Als eerste sprak Directeur Kris de Prins van Holland Expat Center South over het aantrekken en faciliteren van (hoogopgeleide) buitenlandse medewerkers. Daarna gaf hij stokje door Ed Heerschap, coördinator Living in van Gemeente Eindhoven, hij vertelde over de nodige investeringen om talent te binden aan de regio. En dat betreft niet alleen scholing en werk, maar ook goede woningen en bijvoorbeeld een bruisend cultureel klimaat.