Werkbezoek DJ School en Poppodium 013

Op vrijdag 2 juni bracht de Statenfractie een werkbezoek aan de DJ School in Breda en Poppodium 013 in Tilburg in het kader van Year of Dance 2018. Dit themajaar is eerder geïnitieerd door de Brabantse VVD en SP. Dance heeft een belangrijk aandeel in de bestedingen binnen de Brabantse vrijetijdseconomie en enkele van ’s werelds populairste DJ’s hebben Brabantse roots.

In de ochtend werden we ontvangen door Dave Hipke, eigenaar van de DJ School, voor een kennismaking en een heuse introductie in het draaien en produceren van Muziek. Tijdens de gesprekken werd al snel duidelijk dat de DJ School in een behoefte voorziet. De cursisten betalen de lessen nu volledig zelf, maar er wordt gekeken naar de optie om geaccrediteerde beroepsopleidingen aan te bieden. Tijdens de introductiecursus bleek al snel -en met de nodige hilariteit- dat er heel veel bij komt kijken om de muziek goed uit de luidspreker te laten schallen.

’s Middags werden we door Dance-programmeur Bas Veekens verwelkomd bij Poppodium 013. We krijgen een rondleiding door het gebouw. Het Poppodium is vrij recent uitgebreid en een mooi visitekaartje voor de stad. Vervolgens hebben we gesproken met Frens Frijns, Directeur Poppodium 013 en Benjamin Kuijten, Docent aan de Rockacademie (Fontys Hogeschool voor de Kunsten). Onderwerpen van gesprek waren de onderwijsmogelijkheden binnen de Dance-scene, de ontwikkeling van festivals in Brabant en overnachtingsmogelijkheden binnen Brabant ten tijde van een groot festival. De dance-scene kenmerkt zich door een inspirerende vibe waarbij ondernemers veel zelf ontwikkelen. Zij zijn nauwelijks tot niet afhankelijk van de overheid. Een goed voorbeeld voor de culturele sector!