OPEN BRIEF: Brabant geeft Nederland de toekomst

Beste Brabander,

Brabant is fantastisch om in te leven en dat willen we zo houden. Brabant is ons thuis en op ons thuis zijn we zuinig. Daarom kijk ik ook met argusogen naar de wereldwijde uitdagingen die zich aandienen. Denk aan de klimaatverandering en de migratieproblemen. Maar ook het ‘dagelijks leed’ zoals de files op onze wegen, de woningnood, de betaalbaarheid van onze energierekening. Volop uitdagingen en zorgen die vragen om een politiek van doen in plaats van roepen vanaf de zijlijn.

Wij Brabanders kunnen alle uitdagingen aan. Dat komt door al die Brabanders die iedere dag voor dag en dauw aan de slag gaan voor hun toekomst en die van hun kinderen. Dat zijn niet de mensen die op TV of social media hun gal spuwen over alles wat hen niet aanstaat. Ik heb het over de stille meerderheid: de Brabantse Doeners. Mensen die het vanzelfsprekend vinden dat je je best doet voor jezelf en voor anderen. Voor deze Brabanders heb ik mij de afgelopen jaren als provinciebestuurder ingezet. In die rol heb ik laten zien dat je met de Brabantse doenersmentaliteit stevige resultaten kunt boeken. Daar wil ik mee door.

Ik hoop dat we straks ook veel doeners in de Brabantse Staten zien. We hoeven het zeker niet over alles eens te zijn, maar Brabant heeft in ieder geval geen behoefte aan politici die roepen om het roepen. Die vooral zeggen waar ze tégen zijn, in plaats van samen te zoeken naar oplossingen die Brabant verder helpen. Ik hoop daarom dat er woensdag geen schreeuwers en ontkenners worden gekozen. Die krijgen niets voor elkaar, daar schiet Brabant niets mee op.

Premier Mark Rutte ziet Nederland als een teer vaasje. Breekbaar. We houden het vaasje met 17 miljoen Nederlanders samen vast. Maar het kan ook elk moment uit onze handen vallen. Kijk naar de situatie in Groot-Brittannië. Maar Brabant voelt voor mij helemaal niet als een breekbaar vaasje. Sterker nog: Brabant is volgens mij onbreekbaar. Met onze sterke en slimme economie, onze mentaliteit van aanpakken en onze Brabantse tradities kunnen we samen iedere uitdaging aan. En dat blijven we doen als ook het provinciebestuur de koers vasthoudt.

Daarom gaf ik Mark Rutte zondag, tijdens zijn bezoek aan Eindhoven, een onbreekbare 3D-geprinte Brabantse vaas overhandigen. Dit technologische hoogstandje is voor mij het symbool van de rol die wij Brabanders spelen in Nederland. Wij geven Nederland de toekomst. Het vaasje is ook een signaal naar de Minister-President. Hij kan op Brabant rekenen en Brabant rekent op hem! Zo maken we het vaasje samen sterker. Ik hoop dat u er woensdag ook voor kiest dat te doen.

Christophe van der Maat
Lijsttrekker VVD Brabant