Formatie naar nieuwe fase, VVD gaat onderhandelen met CDA, D66, GL en PvdA

Zojuist heeft onze lijsttrekker Christophe van der Maat naar buiten gebracht dat, na een tussenfase, de formatie verder gaat met VVD, CDA, D66, GL en PvdA. De gesprekken zullen worden voortgezet onder leiding van twee formateurs, Huub Dekkers (VVD) en Mariëtte Pennarts (GL).

De VVD Brabant is verheugd dat Huub Dekkers bereid is gevonden om dit proces te begeleiden en mee te werken aan het overbruggen van de verschillen en het klaarmaken van een nieuw team dat de komende jaren gaat werken aan een Brabant waarin iedereen zich thuis voelt. Brabant staat de komende jaren voor een aantal grote uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van economie, mobiliteit en de energietransitie. De VVD Brabant ziet de verschillen tussen de partijen die gaan onderhandelen, maar is blij dat deze partijen de verantwoordelijkheid willen nemen om tot een goed en stabiel bestuur voor Brabant te komen.

Kandidaat gedeputeerden

Door de VVD fractie zijn Christophe van der Maat en Martijn van Gruijthuijsen voorgedragen als gedeputeerden voor de komende periode. Christophe van der Maat is al vier jaar gedeputeerde namens de VVD op de terreinen mobiliteit en samenwerking. Martijn van Gruijthuijsen is ruim acht jaar Statenlid namens de VVD, waarvan hij de afgelopen vier jaar de functie van fractievoorzitter bekleedde en plaatsvervangend voorzitter was van Provinciale Staten.

Fractievoorzitter
Met de voordracht van Van der Maat en Van Gruijthuijsen als kandidaat gedeputeerden is de plek van fractievoorzitter van de Statenfractie vrijgekomen. Suzanne Otters-Bruijnen is door de fractie verkozen als fractievoorzitter. Suzanne heeft vier jaar ervaring in de Staten als onderdeel van het fractiebestuur en woordvoerder mobiliteit en natuur en zal de komende jaren de VVD fractie in Provinciale Staten gaan leiden.