VVD Brabant pleit voor onderzoek fusie Brabantse waterschappen

De VVD Brabant wil dat er een onderzoek komt naar de fusie van de vier Brabantse waterschappen. Daarnaast moeten de provinciale opcenten ook de komende jaren bevroren blijven. Ook vindt de fractie dat er geen extra geld moet komen voor plantenbakken op schoolpleinen. “De provinciale overheid moet klein, krachtig en financieel duurzaam zijn”, aldus fractievoorzitter Martijn van Gruijthuijsen. “Dat is onze voornaamste boodschap bij de Perspectiefnota in de Brabantse Provinciale Staten”.

Zowel in Limburg als in Drenthe zijn er de afgelopen jaren waterschappen gefuseerd. Dat heeft geleid tot een gemiddelde daling van 5% van de belastingen. Het is vreemd dat alle waterschappen hun eigen strategie bepalen terwijl ze aan dezelfde doelen werken.

De provinciale organisatie is op dit moment financieel gezond en moet dat ook blijven, vindt de VVD. De opcenten op de motorrijtuigenbelasting kunnen daarom ook de komende jaren ‘bevroren’ blijven. De automobilist hoeft niet financieel zwaarder belast te worden: het bevriezen van de opcenten is een logisch besluit, aldus de VVD.

Dat er 9 ton extra geïnvesteerd wordt voor het vergroenen van schoolpleinen, bovenop de eerder vrijgemaakte 6 miljoen, vindt de VVD onbegrijpelijk. Het project ‘Schoolpleinen’ is net gestart en het is dus te vroeg om nu al zoveel extra geld te vragen.

De VVD staat voor een kleine en daadkrachtige provincie die haar kerntaken uitvoert. “De provincie heeft genoeg ambities op het terrein van energie, veiligheid en klimaat. Wij vinden, samen met D66, dat de provincie zich moet richten op haar kerntaken. ‘’Gemeenten kunnen de taken in het Sociaal Domein prima uitvoeren, maar dan moeten zij ook het geld van de provincie hiervoor krijgen’’, aldus Van Gruijthuijsen.

Klik hier voor het nieuwsbericht van Omroep Brabant en klik hier voor het bericht van BN de Stem over ons voorstel voor een onderzoek naar de fusie van de waterschappen.