VVD Brabant kritisch over waterbeheer in Brabant

Waterschap Aa en Maas is niet verantwoordelijk gesteld voor de eerste 40 afgehandelde schadezaken die bij de overstroming afgelopen zomer zijn ontstaan. Dat roept vragen op bij VVD Brabant. De situatie in onze provincie rondom waterbeheer geeft immers duidelijk botsingen tussen de belangen van de boeren, uitvoerende instanties en de regelgeving. Woordvoerder Alex Panhuizen stelde Statenvragen aan Gedeputeerde Staten.

Een schets van de problematiek
In de provinciale verordening is vastgesteld hoe vaak een stuk land gemiddeld onder water loopt. Bijvoorbeeld 1 keer in de 25 jaar voor akkerbouw. Door de veranderingen in ons klimaat lopen de velden echter niet 1 keer in de 25 jaar onder,  maar eerder 1 keer in de 5 jaar. En dan in de zomer..... als de oogst er is. Dat zorgt voor boosheid en frustratie bij de boeren, omdat hun schadeclaims vervolgens worden afgewezen door het waterschap.

Het waterschap wil op haar beurt graag vroegtijdig maaien als er een dreiging is op overstroming, zodat het water makkelijker weg kan. Maar op dit moment is het niet duidelijk of ze dat voor 1 juni wel mogen doen volgens de Flora- en faunawet. Hierdoor wordt het overstromingsgevaar nog groter omdat het water niet weg kan!

Helderheid en actie
Deze situatie vraagt volgens VVD Brabant om helderheid en waar nodig en mogelijk om actie. Vandaar dat we Statenvragen hebben gesteld aan Gedeputeerde Staten over de norm, timing, benodigd onderzoek en wat GS in dit dossier heeft ondernomen en nog van plan is. U vindt de vragen in de bijlage.