Lokale kracht duidelijk zichtbaar tijdens werkbezoek Meierijstad

4 november was de VVD Statenfractie Noord-Brabant op werkbezoek in de Meierijstad. Samen met leden van de VVD Meierijstad en wethouder Jan van Burgsteden, bezocht de VVD Statenfractie de eeuwenoude smederij en Ahrend in het centrum van Sint-Oedenrode. Het werkbezoek werd afgesloten in het museum Jan Heestershuis in Schijndel.

‘Voor de Statenleden zijn dit soort bezoeken belangrijk’, vertelt VVD Statenlid Suzanne Otters-Bruijnen, die het werkbezoek samen met lokale VVD fractievoorzitter Nick de Laat organiseerde. ‘De werkbezoeken geven inzicht in wat er lokaal speelt en hoe inwoners, het bedrijfsleven én de politiek de lokale vraagstukken en uitdagingen samen oppakken. Waardevol, omdat we hier vervolgens vanuit onze provinciale rol op in kunnen spelen’, legt Suzanne Otters-Bruijnen uit.
Het werkbezoek startte met een boeiende presentatie over lokaal centrummanagement en hoe men hier de wensen en behoeften van de inwoners en bezoekers in meeneemt. De voorgestelde aanpassingen aan de kiosk op de markt zijn hier een treffend voorbeeld van.

Van smederij naar toonaangevende Europese marktleider
Na de presentatie ging het gezelschap te voet naar het Smederij Museum dat aan de basis staat van het ontstaan van Ahrend. Een kijkje in de fabriek en de bevlogen verhalen van Hans Heunks maakten duidelijk welke weg Ahrend heeft bewandeld.
‘Het is opmerkelijk om te zien hoe een dusdanig groot bedrijf zich zó heeft meebewogen en ontwikkeld, dat het uitstekend op zijn plek is middenin de kern van Sint-Oedenrode. Omsloten door woningen en prachtige natuur. Buiten is niets te merken van de bedrijvigheid die in de fabriek plaatsvindt. Het is Ahrend gelukt om niet alleen de “beste buurman” van de Rooise bevolking te zijn, maar tegelijk ook de nummer 1 van Europa. Een mooi voorbeeld van hoe de belangen van het dorp, het bedrijf en de lokale politiek succesvol samen kunnen komen’, concludeert Suzanne Otters-Bruijnen.

Het werkbezoek werd afgesloten met een rondleiding in Museum Jan Heestershuis in Schijndel, waar een prachtige collectie gevarieerde kunst te bewonderen is.